کاشف

یادداشت

دلار و سیره اهل بیت

چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۱، ۱۰:۱۷ ب.ظ

پیش از هر تحلیلی اجازه بدید این اصل اقتصادی را با خود مرور کنیم که پول، اعم از داخلی یا خارجی آن که ارز نامیده می‌شود قبل از آنکه وسیله‌ی مبادله‌ی سایر کالاها باشد، خود یک کالاست و قوانین عرضه و تقاضا در مورد آن صدق می کند. از این رو پول داخلی و ارز نیز مانند هر کالای دیگری با افزایش تقاضا برای آن، گران می‌شود و در صورت افزایش عرضه در بازار، ارزان می‌شود.

فلذا این قاعده‌ی کلی در مورد آن صادق است که با بالا رفتن میزان تقاضا برای یک ارز خاص در صورت ثابت ماندن میزان عرضه‌ی آن در بازار خواه از سوی دولت و خواه توسط سایر عرضه کنندگان، نرخ برابری ارز در برابر پول ملی، افزایش می‌یابد و بر عکس.

خب اجازه بدید با این مقدمه به یک تحلیل فارغ از تحلیلهای اقتصادی و غیر اقتصادی این روزها بپردازیم.

چند هفته پیش از یکی از دوستانم که شم اقتصادی خوبی داره در رابطه با اندک پس اندازی که داشتم مشورت گرفتم. دوستم با خیرخواهی صادقانه ای گفت:

ببین داداش من! الان نه وقت خرید خونه است نه زمین و نه هیچ چیز دیگه. به نظر من هر چی پول داری برو دلار بخر. من خودم 3 روز پیش رفتم وn  دلار خریدم. از اون موقع تا امروز دلار از 2300 تومان شده 2380 تومان. بالاخره دلار بخری ضرر نمی کنی!

بر این باورم که فراموشی و فاصله از سیره اهل بیت (سلام الله علیهم اجمعین)  در اوقاتی که عرضه نسبی کالاها به علل مختلف نسبت به تقاضای موجود  همان اقلام کاهش چشمگیری می یافت؛ راز جهش قیمتها در شرایط فعلی جامعه ماست و راه برون رفت از چنین شرایطی نیز پیروی از سیره روشن آن بزرگواران. 

زمانی مدینه دچار گرانی و قحطی شد . امام صادق از خدمتکار خود « معتب » پرسید :

- چه مقدار مواد غذایی در منزل داریم ؟

- به اندازه کفاف چند ماه .

- همه را ببر و در بازار بفروش .

- در مدینه مواد غذایی نایاب است!

- بفروش !

معتب می گوید : چون همه را فروختم امام (علیه السلام) فرمود :

اینک چون دیگر مردم روز به روز خرید کن ( و خوراک هر روز را همان روز تهیه کن ) و افزود: ای معتب ! خوراک روزانه ما را نیمی از جو و نیم دیگر را از گندم فراهم ساز؛ زیرا گرچه خداوند می داند که من توانایی آن را دارم که همه آن را از گندم تهیه کنم ، ولی دوست دارم خداوند مرا در موضع رعایت اندازه گیری معیشت ببیند.(1)

چندی پیش ایمیلی از دوستانم دریافت کرده بودم که در آن فرید زکریا در برنامه ای در شبکه  CNN صفهای طویل مردم در انتظار خرید مرغ دولتی را به تصویر می کشید و به این ترتیب ایران را کشوری قحطی زده  معرفی می کرد و با  پخش تصاویری انیمیشنی به تمسخر ایرانیان می پرداخت.

و حالا این روزها که بازار ارز عرصه تاخت غریبه و آشنا به ایران و ایرانی گردیده است تأسی به سیره ائمه معصومین در چنین شرایطی مثل همیشه راهگشا نخواهد بود!؟؟

 

پی نوشت:

_______________

1- ر.ک. بحارالانوار ، ج 47 ، ص 59-60

  
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۷/۱۲
سبحان صداقتی

نظرات  (۱۲)

۱۶ مهر ۹۱ ، ۰۹:۵۳ مثبت اس ام اس
ای ول. متن خوبی بود
سلام
با اجازه ی شما من این لینکو در وب خودم قرار دادم

_______

علیکم السلام
خواهش میکنم؛ باعث افتخار بنده است.
احسنت اخوی
۱۶ مهر ۹۱ ، ۲۳:۲۸ سجاد صادقی
با مطلب:
هاشمی رفسنجانی بهتر است بدنبال تاسیس خانه سالمندان برود؟؟؟؟
بازخوانی پرونده بازگشت هاشمی رفسنجانی.
در http://foreign-policy.blogfa.com/
به روز هستم.
۱۷ مهر ۹۱ ، ۱۰:۲۷ جانباز از اصفهان
با سلام بر شما و دیگر دوستان

با مطلب تکان دهنده و قابل تأمل:

"شریعتمداری مورد مکر خداوند قرار گرفت"

به روز شده ام دوستان مطالعه بفرمایند.

با:
فرزند کمتر زندگی بدتر!
به روزم.
منتظر نظرات شما هستم.
۱۸ مهر ۹۱ ، ۱۶:۲۸ دانشجوی بیدار
اون رفیق شما بیش از آنکه شم اقتصادی داشته باشه فقر معرفتی داره. وگرنه اوضاع امروز رو من از اوایل شهریور پیش بینی میکردم. نه فقط من بلکه همه اونایی که پیگیر نرخ ارز و سکه هستند.
در هر حال خدا اجرتون بده که توی این شرایط اومدید و منعکس کننده انوار اهل بیت شدید
احسنت به یادآوری خوب شما
اما یک سوال همان ائمه معصومین علیهم السلامی که شما به تاسی از ایشان سفارش فرمودید ـ که البته باید هم اینگونه باشد ـ آیا درخصوص عدم کفایت افراد در مدیریت و اداره جامعه اسلامی بیاتانی داشته اند که هم ما و هم مسوولین باید به آن تاسی کنیم؟؟!
آیا امام خمینی (ره) نفرمودند :
آیا به افرادی که توان اداره مملکت را ندارند و جامعه را با سوء مدیریتشان به اینجا کشانده اند نمی شود خائن گفت؟؟!
و به سیره ائمه معصومین با اینگونه افرادخائن باید چه کرد؟؟!
خجالت بکش - شکم تو از همونجایی پر می شه که جیب مردم رو داره خالی می کنه
امام علی می گفت از این نگران نیستم که تمام مردم دشمنم شوم از این نگرانم که حکومت اسلامی را آدم های جاهل بدست بگیرند(که نتیجه اش نابودی دین)

__________
البته متوجه نشدم که کی و برای چی باید خجالت بکشه!!!
۲۳ مهر ۹۱ ، ۲۲:۲۷ جانباز از اصفهان
.
با سلام بر شما و دیگر دوستان

با مطلب مهم و بسیار قابل تأمل:

"پیشروی گام به گام عوامل هاشمی برای کشیدن ترمز فعالیت های رئیس جمهور"

به روز شده ام. دوستان حتما" مطالعه بنمایید.

با :تبلیغ نظام سلطنتی در صدا و سیما
به روزم
.
سلام.خیلی قشنگ و پنددهنده بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
next