کاشف

یادداشت

فقر و فوتبال!

دوشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۸۹، ۱۱:۲۱ ب.ظ

اگر شما هم در جایی مثل کوت عبدالله اهواز، بخشی از دوره ی دانشجویی تان را گذرانده باشید از شنیدن مثالی که آقای رئیس جمهور1 در گفتگوی زنده شنبه شب با مردم بیان کردند خیلی تعجب نمی کردید. برای لمس فقر موجود در بخشی از طبقات جامعه نیاز نیست به مناطق خیلی دوردست سفر کنیم؛ همین نزدیکیها، در همسایگی خودمان هم کسانی هستند که گرسنه سر بر بالین می گذارند و شاید روزها و ماهها رنگ و بوی خیلی از مواد غذایی روزمره ی ما را احساس نمی کنند.

کوت عبدالله منطقه ایست در انتهایی ترین نقطه ی شهر اهواز. منطقه ای با جمعیت انبوه که فقر شدید فرهنگی واقتصادی چهره ی نابسامان آن را بسیار زشت تر از آنچه هست می نمایاند.

می نویسم فقر و شما هم می خوانید فقر! اما باید مدتی آنجا زندگی کرده باشید تا معنای فقر را با تمام وجودتان لمس کنید. این فقر عریان، آنقدر دردآور بود که عده ای از بچه های دانشکده نفت اهواز را دور هم جمع کرده بود که با استفاده مشترک از یک سهمیه غذای روزانه، سهمیه ی دیگر را برای تقسیم در بین خانوارهای مستضعف تر کوت کنار بگذارند.

در این بین گروهی، مسئول شناسایی خانواده های مستحق تر، عده ای مسئول جمع آوری غذاها، گروهی مسئول تقسیم غذاهای گردآوری شده به بسته های قابل توزیع و جمعی دیگر مسئول رساندن شبانه این بسته ها به در خانه های خانواده های محروم بودند.

در چند شبی که با دوستان گروه توزیع به در این خانه ها می رفتم؛ طعم فقر را تلخ تر و تنفرآورتر از همیشه یافتم. با اینکه برای توزیع بسته ها ساعات پایانی شب انتخاب شده بود اما باز هم بعضی از خانواده های اطراف که اوضاع آنها هم خیلی بهتر از خانواده های شناسایی شده بچه ها نبود به در خانه هایشان آمده و دست به دامان توزیع کنندگان می شدند. جالب آنجاست که سرانه ی کمکهای دریافتی بعضی از این خانوارها از نهادهای حمایتی به سی هزار تومان هم نمی رسید. یادم نمی رود که در یکی از آن شبهای بارانی که کفشهایم از چسبندگی گل و لای کوچه پس کوچه های خاکی کوت مدام از پایم خارج می شد؛ خانم سالخورده ای خودش را به بچه ها رساند و ملتمسانه می گفت:" اگه می تونید یک بسته چایی برای ما بیاورید، ما چندین ماهه که توان خرید حتی یک بسته چایی را هم نداریم"...

اینها را گفتم که بگویم که برای آنهایی که چهره ی زشت فقر را دیده باشند هر گونه هرز روی بیت المال مسلمین تیری است که در قلبشان فرو می رود. به نظر بنده یکی از هرز رویهای عیان بیت المال همین لیگ پرطمطراق درون تهی لیگ حرف ای فوتبال ماست. (همینجا بگم که خود من از علاقه مندان شدید فوتبال بخصوص از رنگ قرمزش هستم اما این تحلیل ربطی به علاقه ی شخصی بنده نداره). همین چند هفته ی پیش بود که یکی از فوتبالیستهای ایرانی شاغل در لالیگای اسپانیا در برنامه ی نود می گفت یک دلخوری از عادل فردوسی پور داره که اون هم ناشی از انتقاد آقای فردوسی پور از دستمزد بالای بازیکنان لیگ حرفه ای ایرانه! و بعد با جسارتی مثال زدنی ادامه می داد که این دستمزدها در مقایسه با دستمزد بازیکنان لیگهای معتبر اروپایی اصلاً رقمی به حساب نمیاد و تأکید می کرد که هر مقدار که این بازیکنان می گیرند حق زحماتشونه و نوش جونشون!! بعد از شنیدن این عبارات بود که جرقه ی نوشتن این مطلب در ذهنم زده شد.

با یک حساب سرانگشتی و بدون نیاز به دست یابی به اطلاعات محرمانه ی باشگاهها هم میشه تخمین زد که گردش مالی لیگ برتر ایران بالغ بر چند صد میلیارد تومانه!!! از طرف دیگه وقتی کل تعداد نفرات درون دایره این لیگ برتر را به شماره دربیاوریم و این حجم سرمایه را بر تعداد نفرات حاضر تقسیم کنیم رقمی معادل چند صد میلیون تومان می شود. یعنی سرانه هزینه ی هر فرد شاغل در تیمهای لیگ برتری بالغ بر چند صد میلیون تومان می شود. اما مهمترین سئوال اینجاست که این هزینه های سنگین مالی از کجا تأمین می شود؟؟ آیا جز از جیب بیت المال مسلمین!؟ بازیکنی یا با عقد قراردادی چند صد میلیونی از باشگاه X  به باشگاه Y منتقل می شود. سال بعد همان بازیکن با عقد قراردادی بیش از قراداد چند صد میلیونی گذشته به باشگاه Z  می رود. اینکه در این تعویض باشگاه ها و دریافت دستمزدهای کلان پول به حساب چه کسانی می رود آنقدر مهم نیست. مهم آنست که این پول از جیب بیت المال مسلمین به حساب این افراد  منتقل می شود. به نظر شما آیا ناعادلانه تر از این هم می توان بیت المال مسلمین را به حراج گذاشت!؟

یک اصل بسیار ابتدایی و ساده در اقتصاد و بطور کلی در همه ی امور زندگی وجود داره به نام اصل هزینه – فایده. یعنی در واقع برای انجام هر هزینه ای باید به فایده ی به دست آمده از آن هزینه کرد اندیدشید و محاسبه کرد که از آن هزینه چه فایده ای به دست خواهد آمد!؟

واقعاً ما می خواهیم از فوتبال حرفه ای به کدام هدف عالیه ای دست پیدا کنیم که برای دستیابی به آن، چنین هزینه هنگفتی بپردازیم!

به راستی چند درصد از مردمی که صاحبان اصلی بیت المال هستند راضی به پرداخت چنین هزینه ای برای چنین مسئله ای هستند؟ به نظر شما اون نوجوان بدون کفشی که سقف کلاسشان در حال ویران شدن بر سرشان بود می تونست تعداد صفرهای ششصد میلیون تومان اختلاف نظر سرمربی سابق تیم ملی با فدراسیون فوتبال را بشماره؟ فکر می کنید اون فردی که چندین سال بود که میوه ای نخورده بود می دونه که یک میلیارد تومان چقدر پوله که فلان باشگاه به فلان بازیکن داده که از بهمان باشگاه بیاد براشون پاس گل بده!؟ سهم مستضعفین کوت عبدالله و کوتهای دیگر از هشتصد میلیون تومانی که فلان بازیکن برای ماندن در باشگاه سابقش دریافت کرده است چقدره!!؟...

به راستی تا کی ، با چه هزینه ای  و از کدام جیب می خواهیم جنازه ای به نام فوتبال حرفه ای را بر دوش مردم حمل کنیم. 


حال نوشت 920615:

_____________________ 

با اینکه بعد از زمان فارغ التحصیلی تاکنون بازدید دوباره ای از کوت عبدالله نداشته ام اما از دوستان شنیده ام که در دولتهای نهم و دهم فعالیتهای عمرانی قابل توجهی برای زدودن چهره فقر از این منطقه برداشته شده اما چه کنیم با فقر فرهنگی که هم عمیق تر است و هم صعب العلاج تر!


پی نوشت:

_____________________

1- گفتگوی تلویزیونی دکتر احمدی نژاد جهت اعلام آغاز طرح هدفمندی یارانه ها

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۹/۲۹
سبحان صداقتی

نظرات  (۱۸)

۳۰ آذر ۸۹ ، ۱۵:۰۹ عبّاس مهدوی
به نام خدا
با سلام
جانا سخن از زبان ما می‌گویی! حالا کاش یک صدم افتخار‌هایی را که دیگر رشته‌ها با بودجه‌ی ناچیز کسب می‌کنند نصیب همین فوتبال نه ببخشید پول بال! می‌شد! یادتان که هست مسابقات گوانجو را؟ دوچرخه سواران ایرانی حتی پیست برای تمرین نداشتند ولی رفتند و مدال گرفتند! متاسفانه بهادهی بیش از حد و پول یامفت فوتبال ما را فاسد و ناکارآمد کرده! دوای دردش هم سه چارسالی تعلیق این رشته و انجام یک انقلاب فرهنگی در آن است! ما نباید دو سالآینده را بنگریم شاید با این اقدام و حذفبرخی افراد 20 سال فوتبال ما عقب بیفتد ولی پس از 20 سال بازیکنانی واقعا حرفه‌ای و صد البته با اخلاق خواهیم داشت! که بی‌شک گنده‌تر از دهنشان پول نخواهند گرفت و بیت‌المال به هدر نخواهد رفت!
به وبلاگ بنده هم سری بزنید ممنون می‌شوم!
یا علی
به نام خدا
سلام
یعنی می شود، روزی این ورزش نما! جمع شود؟


آینده از آن متقین است
سلام، خدا قوت
یکی از مسئولین نیروی انتظامی مشهد چند سال پیش طبق آمار گفته بود، در آمد سالانه 400 نفر بچه ... از در آمد سالانه تمام پرسنل نیروی انتظامی استان خراسان رضوی بیشتر است.
این همه بها دادن به اینها و این همه نتیجه گرفتن ها واقعا به حق است
با مطلبی با عنوان "اینه عمار؟" بروز هستم
۰۱ دی ۸۹ ، ۰۰:۰۱ محمدعلی بیک
عالی . احسن.علی علیه السلام یارتان
با شما موفقم خیلی زیاد
سلام حرف دلمان را زدی تازه کاش این همه هزینه جوابی هم می داد بک افتخاری هم برای ما کسب می شد. میلیاردها تومان هزینه برای باخت و سقوط در رده بندی فیفا گرچ این همه هزینه در صورت موفقیت فوتبال هم نه عدالانه است و نه منطقی.
آخرش هم که آقایان سر از پارتی و قاچاق و خلافهای جورواجر در می آورند.
به مطلب خوبی اشاره کردید اما سوال اینه که همین دولت این پولا رو به آبی ها و قرمزها میده که اینکارو بکنند و از طرف دیگه هم میاد جلوی دوربین میگه ...
بهنر فساد اخلاقی شدید فوتبالیستهای نامحترم رو بهش اضافه کنید چیزی که من به عینه دیدم بازیکنی بعداز گل زدن از خود بیخود شد وشورت مبارکش رودراورد اون وقت اینا افتخار کشور اسلامی ما هستن؟
سلام
من به عنوان یک عضو جامعه اسلامی اصلا راضی نیستم هزینه لیگ فوتبال از سهم بیت المال پرداخت بشه!
یا علی
آنان که داستان ولایت را نمی دانند در پاچه خواری شما مانده اند! چرا که خودشان بجای خم و دلا شدن برای آدمی که مثل آنهاست یا شاید هم فرسنگها پایینتر از آنهاست در سودای ایران را برای ایرانیان خواستن گلوله و باتوم میخورند و کهریزکها را بجان می خرند... اگر خدائی داری امیدوارم به راه راست هدایتت کند اگر هم نداری که هیچ, همین کاری که میکنی رو ادامه بده.
۰۳ دی ۸۹ ، ۰۹:۴۱ اسلام مووی
سلام خدا خیرت بده گفتن حقیقت اگر چه برای برخی سخته ولی برای ما مایه ی ارامشه
۰۳ دی ۸۹ ، ۱۳:۴۶ سید مرتضی
حرامیان حرامتان
لعنت بر فوتبال
۰۴ دی ۸۹ ، ۱۳:۴۳ بچه کوت عبدالله
آن کس که نداند و نداند که نداند ----- در جهل مرکب ابدالدهر بماند

می دونی یعنی کی؟ یعنی تو...
می دونی چرا؟ چون کسی که بعد از 6 سال یک دروغگوی متملق فاسد دزد رو نشناخته باشه همان بهتر که در جهل مرکب بماند.
چه کسی جرات می کرد در تلویزیون جمهوری اسلامی همه دوران 30 ساله انقلاب را به سخره بگیرد و به لجن بکشد؟
چه کسی جرات می کرد بگوید ما با مردم اسراییل دوستیم و مشکلی نداریم (صرفا جهت یادآوری بگویم که مسئولین جمهوری اسلامی از گفتن واژه "اسراییل" ابا داشتند و می گفتند "فلسطین اشغالی")
در چه دورانی وزیران ایران جرات داشتند حتی رویای دیدار با وزیران اسراییل را از ذهن خود عبور دهند؟ ولی وزیر علوم احمدی نژاد با همتای اسراییلی دیدار کرد.
من هم در کوت عبدالله زندگی کرده ام. من هم خیلی دوست دارم که آن مردم حداقلی از زندگی سالم را مزه مزه کنند.
ولی متاسفانه اینجا جهان سوم است. بگذار نتیجه این طرح هدفمندی را هم برایت بگویم.
فقرا به نان شب هم محتاج می شوند. طبقه متوسط هم به جمع فقرا می پیوندند و برای طبقه مرفه و اشراف هم هیچ تفاوتی ایجاد نمی شود.
فقط بعض از دولتمردان برای رسیدن به اهدافشان پول بی حساب و کتاب بیشتری نیاز داشتند که حالا دارند.
راستش اصراری ندارم که حرف هایم را قبول کنی ولی از آنجا که دیدم سایت مشرق نیوز به شما لینک داده خواستم بازدیدکنندگان از نوشته شما فکر نکنند همه غافل هستند. فقط امیدوارم نظر من حذف نشود.

_____________
متأسفم که اینقدر ساده لوحانه به قضیه نگاه می کنید. بنده از سال 77 تا 81 را در اهواز و کوت عبدالله سپری کردم. پس مطلب مطرح شده ارتباط مستقیمی با دولت احمدی نژاد حتی دولت خاتمی و با مقداری چشم پوشی حتی دولت هاشمی نداره. به نظر بنده فقر شدید و مزمن فرهنگی منطقه، زمینه ساز و تشدید کننده فقر اقتصادی اهالی آن منطقه است.
در ضمن از سایتهای اصولگرا همچون رجانیوز و مشرق نیوز هم بسیار متشکرم که با لینک به مطالب بنده زمینه تضارب آرای بنده و دیگران را بیشتر فراهم می کنند.
۰۴ دی ۸۹ ، ۱۴:۳۲ مصطفی نمازیان
بنام خدا. با مطلبی تحت عنوان" تهمت می زنم پس هستم" بروزم. منتظر بازدید و نظردهی شما. پاسخی به ساده لوحان حزب اللهی نما. یا علی
۰۴ دی ۸۹ ، ۱۸:۳۸ طلبه سیرجانی
بنام حق
سلام و ادب
وبلاگ "آرمان عدالت" اخبار به روز از اوضاع طلبه سیرجانی که این روزها 250اُمین روزِ بست نشینی او در حرم حضرت عبدالعظیم ع شهر ری را شاهد هستیم.
سر بزنید
۰۷ دی ۸۹ ، ۰۵:۳۵ سبزعلویان
نه دی، قیام مختار نبود، ولی اگر مختار هم زنده بود در مقابل آن کرنش می کرد.ادامه مطلب رابخوانید.
۱۷ دی ۸۹ ، ۱۵:۵۲ محمد هادی کیمیایی
سلام. مطلب جالبی بود. حقیر وبلاگ جدیدی را اندازی کرده ام. خوشحال می شم بهم سر بزنی. و جزو همسنگرات قرار بگیرم.یا علی مدد
"رجعت خورشید"
۲۵ دی ۸۹ ، ۲۳:۳۸ از دیار کوت عبدالله
مطلب خیلی جالبی بود در تدارک ایجاد یک وبلاگ برای بیان کامل مشکلات منطقه ام(یعنی کوت عبدالله) هستم این کلمه رو تایپ کردم که به موضوع شما برخوردم اما من من میخام یه وبلاگی درست کنم که به طور منطقی وجامع همه مشکلات منطقه در آن مطرح شود من هم همه چیز را میدانم ویکی از پسران این منطقه هستم فقط دوست دارم کمکم کنید ودر درست کردم وبلاگ وایجاد قالب هیچ مشکلی ندارم فقط نمیدانم چون میخام یه وبلاگ اجتماعی فرهنگی درمورد منطقه درست کنم را چه جوری آغاز کنم امیدوارم به من ایمیل بزنید ومن رو کمک کنید انشالا شما هم یک قدم خیری بردارید شاید یک اجر وثوابی به ما برسد واگه خداخاست چشم یک مسئولی شاید به آن بیفتد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
next