کاشف

یادداشت

۵ مطلب در شهریور ۱۳۸۸ ثبت شده است

چه محنت آور است اوضاع بر فیلسوفی که گام در راه سیاست بر می دارد. شاید بتوان در قالب کلمات زیبا و الفاظ غامض و شیـوا، بـر بی بنیگی و بی اساسی تئوریهای فلسفی خویش حجاب افکند. اما میدان سیاست عرصه ای است سوای میدان فلسفه؛ که در آن، همیشه نمی توان چونان پارتیزانان اعلام موضع نمود. همیشه نمی توان به سوی مقابل سنگی پرتاب نمود و در پسِ درختان و بوته زارهای الفاظ پنهان گشت. که سرانجام روزی خواهد آمد که جبر دنیای سیاست پرده از رخ فیلسوفان پارتیزان بر افکند.

عجبا! که این روزها، روزگارانی است که پرده از چهره ی بسیاری از کسان و اعتقاداتشان برافکنده و همچنان بر می فکند، و در این موج کشف حجاب حتی استادان پارتیزان مسلک نیز در امان نخواهند بود.

شگفتا! که استاد مسلم پلورالیزم و تکثرگرایی، این روزها بی مهابا به میدان آمده و سوار بر مرکب تناقض، بر جنازه ی نظریات روشنفکر نمایانه اش چونان می تازد؛ که گویا فراموش کرده که سالیان سال در این دیار ندای تساهل و تسامحش گوش خلق را آزرده بود.

 

در عجبم! که او که حقیقت را همچون آینه ای تقسیم شده می دانست و بر این بنیان، حکم بر راستی و درستی همه افکار و عقاید می راند و قرائتی سفید ازهر متنی را چونان قرائتی سیاه از همان متن، ممکن، صحیح، بخشی از حقیقت، و غیرقابل ارزش گذاری ترجیحی می دانست؛ چگونه است که قرائت بسیاری از فقهای برجسته را از ولایت بر نمی تابد و اینچنین آشفته می نگارد!؟

مطالب مرتبط در همین وبلاگ:

۱-بند ناف ترجمه!!!

۲-عاقبت بخیری 

۳-پرتگاه

 

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۸۸ ، ۱۶:۴۹
سبحان صداقتی

هوگو چاوز:

"حضرت مسیح و حضرت مهدی (عج)‌ زنده هستند و دیر یا زود روزی باز خواهند گشت تا دنیای پر از عدالت را محقق کنند. ‌ما باید تلاش کنیم که آنها ظهور کنند و دنیایی مملو از عدالت داشته باشیم."[1]

 دوستی دارم از محبین امام زمان(عج) که از قضا از جدی ترین منتقدین دولته.

از همون کسانیکه وقتی مسئولین نظام یادی از امام زمان به میون نمیارن میگه: آی امان امان از غربت و تنهایی حضرت که حتی مسئولین جمهوری اسلامی - مخصوصاً روحانیونشون- که دارند نون امام زمان (عج) را می خورند هم، یادی از ایشون نمی کنند و البته وقتی هم که همون مسئولین نام حضرت را به بزرگی می برند و یادآوری می کنند که پیروزی این انقلاب و تشکیل نظام اسلامی آرمان و هدف نهایی ما نیست و همه باید در جهت تحقق دولت کریمه حضرت حجت (عج) حرکت کنیم؛ دوباره همو لب به انتقاد می گشاید که: إ! چرا اینها دارند ضعفها و خرابکاریهای خودشون رو گردن امام زمان (عج) می اندازند. اینها نباید از حضرت دم بزنند؛ چون مردم ضعفها و اشتباهات اونها رو پای اسلام و امام زمان (عج) می نویسند.

 چند سال پیش آقای شفیعی سروستانی در کتاب استراتژی انتظار تحلیل بسیار دقیقی ارائه کرده بود و در نتیجه گیری این تحلیلش از انتظار ظهور حضرت به عنوان سوخت موشک ثانویه سفینه ی انقلاب یاد کرده بود که به تعبیر ایشون می تونه سفینه ی انقلاب رو در مدار اصلی خودش قرار بده.

 حتماً شما هم خبر صحبتهای دیروز هوگو چاوز در حرم امام رضا (ع) رو شنیدید! و این تنها یکی از ثمرات گفتمان منتظرانه ی دولت نهم و شخص رئیس جمهوره!

اینکه چقدر آقای چاوز در کنفرانس خبری دیروزش در حرم ثامن الائمة (ع) صادق بوده؛ فقط خدا می دونه.

 اما هر چه که هست

 حتی اعلام صرفاً زبانی انتظار ظهور حضرت مسیح و حضرت حجت (عج) از زبان یکی از رهبران برجسته و انقلابی امروز آمریکای لاتین؛ سرآغاز فصلی نوست در انتظار جهانی موعود.

 ___________________________________

پی نوشت:

1-خبرگزاری فارس خبر 8806151528

 

۱۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۸۸ ، ۱۵:۳۴
سبحان صداقتی

مارماهی

"طبق آنچه که به ما گزارش دادند، در بین این مجموعه‏ى عظیم دانشجوئى کشور که حدود سه میلیون و نیم مثلاً دانشجوى دولتى و آزاد و پیام نور و بقیه‏ى دانشگاه‏هاى کشور داریم، حدود دو میلیون اینها دانشجویان علوم انسانى‏اند! این به یک صورت، انسان را نگران میکند. ما در زمینه‏ى علوم انسانى، کار بومى، تحقیقات اسلامى چقدر داریم؟ کتاب آماده در زمینه‏هاى علوم انسانى مگر چقدر داریم؟ استاد مبرزى که معتقد به جهان‏بینى اسلامى باشد و بخواهد جامعه‏شناسى یا روانشناسى یا مدیریت یا غیره درس بدهد، مگر چقدر داریم، که این همه دانشجو براى این رشته‏ها میگیریم؟ این نگران کننده است. بسیارى از مباحث علوم انسانى، مبتنى بر فلسفه‏هائى هستند که مبنایش مادیگرى است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوى به انسان و جهان است. خوب، این علوم انسانى را ترجمه کنیم، آنچه را که غربى‏ها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع شکاکیت و تردید و بى‏اعتقادى به مبانى الهى و اسلامى و ارزشهاى خودمان را در قالبهاى درسى به جوانها منتقل کنیم؛ این چیز خیلى مطلوبى نیست. این از جمله‏ى چیزهائى است که بایستى مورد توجه قرار بگیرد؛ هم در مجموعه‏هاى دولتى مثل وزارت علوم، هم در شوراى عالى انقلاب فرهنگى، هم در هر مرکز تصمیم‏گیرى که در اینجا وجود دارد؛ اعم از خود دانشگاه‏ها و بیرون دانشگاه‏ها."[۱]

دیشب وقتی این قسمت از بیانات آقا در نشست پیش از مراسم ضیافت افطاری اساتید دانشگاههای کشور رو از شبکه ی یک شنیدم، یاد خاطره ای از اولین ترم دوره کارشناسی ارشدم افتادم.

بعد از یکی از جلسات درس اقتصاد کلان، باتفاق یکی دیگه از بچه ها تا پارکینگ اتوموبیل اساتید با استاد محترممون همراه شدیم. بعد از چند سئوال از استادمون پرسیدم که نظرشون در رابطه با اقتصاد اسلامی چیه؟ جالب توجه اینکه ایشون هم فارغ التحصیل مقطع دکترا از دانشگاه امام صادق ( حوزه علمیه دانشگاههای کشور) هستند هم اینکه ریاست وقت یکی از شبکه های سیما را به عهده داشتند!

می تونید حدس بزنید که پاسخشون چی بود؟؟؟

ایشون چند لحظه ای تأمل کردند و بعد فرمودند: من زیاد مکاسب خوندم؛ اما از نظر اقتصاد چیزی ازش بیرون نمیاد. بعد ادامه دادند: علمای ما باید بپذیرند که اقتصاد هم یک علمه مثل سایر علوم. حالا اگه می خواهیم با شرع هم تطبیقش بدیم باید بعضی از مسائل مثل انفاق و خمس و زکات درش بگنجونیم. همین! یعنی براحتی خوردن یک لیوان آب، فاتحه ی مبانی اسلامی اقتصاد رو خوند!

وقتی این صحبت رو از ایشون شنیدم  خشکم زد!! فکرش رو بکنید! کسی با هزار امید و آرزو به نیت تحصیل اقتصاد اسلامی تغییر گرایش بده و خودشو به اون رشته برسونه و اون وقت با چنین نظری مواجه بشه! اون هم از زبون چه کسی؟ از زبون شخصی که تو بین اساتیدت در اون زمینه، بیشترین امیدت رو به او بسته باشی! ناخودآگاه یاد این شعر کتاب فارسی مدرسه مون افتادم:

" به مار ماهی مانی نه این تمام نه آن     منافقی چه کنی یا مار باش یا ماهی"

باورتون میشه!؟؟

وقتی تمام شناخت یک استاد فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق، از منابع اسلامی کتاب مکاسبه و دیدگاهش در رابطه با اقتصاد اسلامی تا به این حد سطحی و نازل؛ دیگه از بقیه اساتید چه انتظاری میشه داشت!!؟

واقعاً باید فکری به حال این علوم انسانی غرب بنیان کرد!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پی نوشت:

1-بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها

 

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ شهریور ۸۸ ، ۰۰:۳۵
سبحان صداقتی

معرفی 3 وزیز زن در میان وزرای پیشنهادی دولت دهم توسط رئیس جمهور؛ مثل همیشه بازتابها و نظرات مختلف و بعضاً متضادی رو در پی داشت. اما بعد از اینکه آقای احمدی نژاد در برنامه پنج شنبه شب شبکه یک دلایل خودش رو برای معرفی اولین وزرای خانم به مجلس مطرح کرد نوع قضاوتها و ابراز نظرات چرخش ویژه ای پیدا کرد. ایشون در بخشی از دلایل خودش اشاره به این مطلب داشت که:

"۵۰ نفر از ۳۱۳ یار امام زمان(عج) زن هستند تازه با این وجود بعضی از زنان معترض هستند که چرا ۵۰تا؟"

بیان این مطلب کافی بود تا منتقدان احمدی نژاد که از هر بهانه ای برای زیر سئوال بردن این دولت استفاده می کنند با تیترها و تحلیلهای جنجالی تیر دیگری به سمتش شلیک کنند. حتی در این راه از بیان مطالب انتقادی آیت الله علم الهدی هم چشم نپوشیدند. و این در حالیست که بعد از انتخابات، خطبه های محکم و مستدل امام جمعه مشهد در حمایت از نتایج انتخابات و اعتراض به رویه جناب موسوی و کروبی، در این رسانه های باصطلاح آزاد هیچ گونه بازتابی نیافته بود. آیت الله علم الهدی در بخشی از بیاناتشون فرموده بودند:

" اگر رئیس جمهور مسئله‌ای را به‌عنوان مستند شرعی قرار می‌دهد باید با بزرگان دینی مشورت کند و اینکه می‌گوید 50 نفر از یاران امام زمان زنان هستند درست نیست.                                                             
عضو خبرگان رهبری با اشاره به بحارالانوار گفت: در این کتاب شریف روایات متعدد درباره یاران امام عصر است و به‌جز یک روایت در همه یاران امام رجل آمده‌اند.  "

وقتی این مطلب رو خوندم خیلی تعجب کردم. چون این روایت رو بارها و بارها شنیده و در کتابهای مختلفی که در باب یاران امام زمان مطالعه کرده بودم، خونده بودم. برای همین امشب به جستجوی "صحت و سقم " و " ضعف و قوت " این روایت پرداختم. در لابلای جستجوهام به مطلب خوب  و مستدلی در سایت حوزه برخوردم که خیلی منطقی و مستدل به وجوه مختلف این روایت پرداخته بود:

" در روایت دیگری از امام محمد باقر است که فرمودند: «به خدا سوگند سیصد و اندی نفر می‏آیند که پنجاه تن ایشان زنانند که بدون هیچ قرار قبلی در مکه گرد آیند و این است معنای آیه شریفه «اینما تکونوا یات بکم الله جمیعا ...» . (1)"

سپس در ادامه به بیان شبهه ای می پردازند که بی شباهت با بیانات آیت الله علم الهدی نیست:

" در اینجا شبهه‏ای که ممکن است ایجاد شود این می‏باشد که در بین روایاتی که درباره یاران حضرت ولی عصر، وارد شده و آنان را با نام معرفی کرده‏اند، از زنان، اسمی برده نشده است و تنها حدیثی که درباره آن‏ها آمده روایت امام محمد باقر است که فرمودند: «سیصد و اندی مردمی می‏آیند که پنجاه تن از ایشان زنانند» . (2) بنابراین این روایات با حدیث‏بالا منافات دارند . مگر این که، این را نیز قبول نماییم که زنانی که جزو یاران حضرت هستند به غیر از اصحاب خاص ایشانند که در بیعت اول با آن حضرت همراهند .  "

و اما سایت حوزه در ادامه در پاسخ به این شبهه  اینطور می نویسد:

" جواب: در ابتدا باید خاطرنشان ساخت که، روایتی که از امام محمد باقر ( علیه‏السلام) نقل گردیده، روایت معتبری است و هیچ عالم و دانشمند و محدثی آن را رد ننموده و در سند آن اشکال نکرده است‏بلکه در اکثر کتب حدیثی وقتی درباره امام زمان ( علیه‏السلام) و یارانش بحث گردیده، این روایت نیز آمده است . دوم این‏که این روایت، تنها روایتی نیست که در این مورد وجود دارد بلکه احادیث دیگری که مفضل بن عمر از امام صادق ( علیه‏السلام) نقل کرده و یا حدیثی که ام‏سلمه از رسول خدا (صلی‏الله علیه‏و آله) روایت نموده و سایر احادیث که در ابتدای بحث‏بیان گردیده; همه نشان دهنده این مطلب است که مساله وجود زنانی پاک و کمال یافته در صف یاران ولی عصر (عج) از امور مسلم و قطعی است . مطلب دیگر آن‏که اگر در روایاتی، اسامی مردان یاور امام ( علیه‏السلام) ذکر گردیده در یک روایت از امام صادق ( علیه‏السلام) نیز نام تعدادی زن برده شده است که جزء یاران امام مهدی ( علیه‏السلام) می‏باشند . (3)  "

و در انتها نتیجه می گیرد که:

"لذا حضور زنان در کادر اول انقلاب مهدی امر بعید و یا غیر ممکن نیست، بلکه باتوجه به روایات ممکن و حتی مسلم است . "

اگه دوستان مایلند این مقاله را به طور کامل مطالعه کنند میتونند از آدرس زیر استفاده کنند:

نقش زن در حکومت مهدوی

اما اینکه آیا اصلاً چنین استدلالاتی از رئیس جمهور پذیرفتنی است یا نه، موضوعیست که ان شاء الله در مطالب بعدی به آن خواهم پرداخت.

 _____________________________________  

پی نوشت:

1) بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 52، ص 223 .

2) بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 52، ص 223 .

3) اثبات الهداة، شیخ حر عاملی، ج‏3، ص 575 . 

 

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ شهریور ۸۸ ، ۰۱:۴۴
سبحان صداقتی

 

مانعش غلغل چنگست و شکرخواب صبوح

ور نــه  گــر بـشـنـود آه سحـــرم بـــاز آید

 

ورودمان به ضیافت الله خجسته باد

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ شهریور ۸۸ ، ۰۰:۰۰
سبحان صداقتی
next