کاشف

یادداشت

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۰ ثبت شده است

" اشتباه هیئت اختر شناسی شهر جده در رؤیت هلال ماه شوال و اعلام روز سه شنبه به عنوان عید سعید فطر سبب شد تا دولت عربستان متعهد شود کفاره یک میلیارد و ششصد میلیون ریالی( ریال عربستان)مردم را پرداخت کند.

گزارش واحد مرکزی خبر حاکی است، هیئت اختر شناسی شهر جده اعلام کرد: این هیئت به جای رؤیت هلال ماه شوال به اشتباه زحل را رویت کرده بود و مردم عربستان با رؤیت زحل افطار کردند.

منابع وابسته به این هیئت اعلام کردند: در چنین وقتی از سال زحل در آسمان برخی مناطق عربستان با چشم غیر مسلح دیده می‌شود حال آنکه به گواه اخترشناسان عرب شب سه شنبه رویت هلال ماه شوال در عربستان ممکن نبود و به نظر می‌رسد دیدن زحل سبب بروز این اشتباه شده است."

نمی دونم چرا امروز وقتی این خبر را خوندم؛ ناخودآگاه یاد ماجرای عید فطر چند سال پیش افتادم که بعضی از مراجع عظام قم یک روز را عید اعلام کردند و بعضی دیگر از مراجع و رهبری فردای آن روز را. در این میان جالب بود شنیدن تحلیل برخی از آقایون:

یکی می‌گفت: بین مراجع و رهبری اختلاف وجود داره! و این اختلاف در اعلام روز عید نشونه همین مسئله است. دیگری می‌گفت: اگه دیروز عید بوده باشه؛ ما که دیروز روزه بودیم چه کنیم؟ یکی دیگه ادامه می‌داد: شما رو به خدا ببینید، این عرب‌ها چه جوری هلال ماه را رصد می‌کنند که هیچ وقت این‌طور مسائل براشون پیش نمیاد!؟ عده ای با افتخار از دسترسی سریع خودشون به اخبار بعضی مراجع خبر می‌دادند که: بعله! بالاخره اونها با واسطه هایی که داشته‌اند قبل از اذان ظهر به این مسئله پی برده‌اند و روزه‌شان را خورده‌اند و قص علی‌هذا... اما  از همه جالب‌تر صحبت‌های اون بنده خدا بود که می‌گفت: چون رهبری حرمت مراجع را نگه نداشته به خاطر همین هم یه تعداد از مراجع حرمت ایشون را نگه نداشته‌اند و دیروز را عید اعلام کرده‌اند!!!

در حالی که بیانات امام خامنه ای در خطبه های نماز عید فطر همان سال در واقع آب سردی بود بر سر همه‌ی این خیال بافی ها:

" امروز مردم عزیز ما عید گرفته‏اند. بسیارى از برادران و خواهران مسلمان کشورهاى اسلامى هم دیروز را عید دانستند. در داخل کشور ما هم براى بعضی‌ها در برخى از شهرها دیروز ثابت شد که عید است؛ براى بعضى از مراجع معظّم تقلید هم دیروز ثابت شد که روز عید فطر است و بر طبق آنچه براى آن‌ها احراز شده بود، عمل کردند. براى بعضى هم ثابت نشد و بر طبق حکم شرعى، امروز براى آن‌ها عید محسوب شده و امروز را عید گرفتند. هر دو گروه به وظیفه خود عمل کردند. قبلاً پیش‏بینى متخصّصان و کارشناسان مسائل نجومى در کشور ما و مراکز علمى دنیا همین بود که امسال ماه رمضان سى روزه خواهد بود؛ ولى اگر براى کسى بعد از بیست‏ونهم ماه رمضان - شب سى‏ام یا روز سى‏ام - ثابت شد که ماه شوّال طلوع کرده است، وظیفه او این است که طبق تکلیف شرعى، آن روز را ابتداى ماه شوّال بداند. این چیزها در شریعت اسلامى مایه اختلاف نیست.  کسانى که دیروز را روز اوّل شوّال دانسته‏اند، بر اساس تکلیف و طبق جزم خود عمل کرده‏اند و پیش خداى متعال مُثابند. بقیه مردم هم که به تبع جمعى از مراجع عظام در قم و نجف، براى آن‌ها احراز نشد که دیروز اوّل شوّال باشد - که براى ما هم این معنا احراز و ثابت نشد - پیش خداى متعال مأجورند. وظیفه ما این بود، وظیفه آن‌ها هم آن بود. آنچه مهم است، عمل به تکلیف و از دست ندادن ذخیره ماه رمضان است."

به نظر شما ممکن نیست که آن سال هم بعضی از رصد کنندگان، هلال زحل را با هلال ماه اشتباه گرفته باشند!؟

 

 

مطلب نیمه مرتبط:

از تشیع صفوی تا آخوند حکومتی

 

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۰ ، ۱۷:۲۷
سبحان صداقتی

حتماً شما هم با این مسئله مواجه شده‌اید که گاهی بعضی از اشتراکات لفظی موجب ایجاد سوء برداشت، سوء تفاهم و یا بعضاً سوء استفاده در انعکاس مفاهیم می‌شود.

یادم میاد که در یکی از مباحثاتی که با یکی از آشنایان داشتم آن بنده‌ی خدا می‌گفت: " این ولایت فقیهی که شما از آن دم می‌زنید نه ولایت شخص فقیه که در واقع "ولایت فقه " است. حتی خود رهبری هم بر همین معنا از ولایت فقیه تأکید دارد. با این توصیف شخص ولی فقیه نه ولایتی دارد و نه به خودی خود قداستی! "

دیشب مقاله‌ی مفصلی از آقای محمد مهدی بهدار وند را در سایت حوزه دیدم که  به طور مبسوط به تبیین دقیق و همه جانبه ی بحث "ولایت فقه و ولایت فقیه" پرداخته بود. دقت در مطالب این مقاله و متن بیانات مورد استناد آن بنده‌ی خدا از رهبری به وضوح یکی از مصادیق سوء برداشت از یک اشتراک لفظی را نمایان می‌سازد.

در ادامه می‌توانید با مطالعه این مقاله و بیانات امام خامنه ای در این زمینه، خودتان قضاوت کنید:

ولایت فقیه یا ولایت فقه تعامل یا تقابل؟

ولایت فقه یا ولایت فقیه در کلام امام خامنه ای

 

 مطلب مرتبط:

اوجب واجبات

 

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ شهریور ۹۰ ، ۰۱:۵۱
سبحان صداقتی
next