کاشف

یادداشت

علوم مارماهی

سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۸۸، ۱۲:۳۵ ق.ظ

مارماهی

"طبق آنچه که به ما گزارش دادند، در بین این مجموعه‏ى عظیم دانشجوئى کشور که حدود سه میلیون و نیم مثلاً دانشجوى دولتى و آزاد و پیام نور و بقیه‏ى دانشگاه‏هاى کشور داریم، حدود دو میلیون اینها دانشجویان علوم انسانى‏اند! این به یک صورت، انسان را نگران میکند. ما در زمینه‏ى علوم انسانى، کار بومى، تحقیقات اسلامى چقدر داریم؟ کتاب آماده در زمینه‏هاى علوم انسانى مگر چقدر داریم؟ استاد مبرزى که معتقد به جهان‏بینى اسلامى باشد و بخواهد جامعه‏شناسى یا روانشناسى یا مدیریت یا غیره درس بدهد، مگر چقدر داریم، که این همه دانشجو براى این رشته‏ها میگیریم؟ این نگران کننده است. بسیارى از مباحث علوم انسانى، مبتنى بر فلسفه‏هائى هستند که مبنایش مادیگرى است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوى به انسان و جهان است. خوب، این علوم انسانى را ترجمه کنیم، آنچه را که غربى‏ها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع شکاکیت و تردید و بى‏اعتقادى به مبانى الهى و اسلامى و ارزشهاى خودمان را در قالبهاى درسى به جوانها منتقل کنیم؛ این چیز خیلى مطلوبى نیست. این از جمله‏ى چیزهائى است که بایستى مورد توجه قرار بگیرد؛ هم در مجموعه‏هاى دولتى مثل وزارت علوم، هم در شوراى عالى انقلاب فرهنگى، هم در هر مرکز تصمیم‏گیرى که در اینجا وجود دارد؛ اعم از خود دانشگاه‏ها و بیرون دانشگاه‏ها."[۱]

دیشب وقتی این قسمت از بیانات آقا در نشست پیش از مراسم ضیافت افطاری اساتید دانشگاههای کشور رو از شبکه ی یک شنیدم، یاد خاطره ای از اولین ترم دوره کارشناسی ارشدم افتادم.

بعد از یکی از جلسات درس اقتصاد کلان، باتفاق یکی دیگه از بچه ها تا پارکینگ اتوموبیل اساتید با استاد محترممون همراه شدیم. بعد از چند سئوال از استادمون پرسیدم که نظرشون در رابطه با اقتصاد اسلامی چیه؟ جالب توجه اینکه ایشون هم فارغ التحصیل مقطع دکترا از دانشگاه امام صادق ( حوزه علمیه دانشگاههای کشور) هستند هم اینکه ریاست وقت یکی از شبکه های سیما را به عهده داشتند!

می تونید حدس بزنید که پاسخشون چی بود؟؟؟

ایشون چند لحظه ای تأمل کردند و بعد فرمودند: من زیاد مکاسب خوندم؛ اما از نظر اقتصاد چیزی ازش بیرون نمیاد. بعد ادامه دادند: علمای ما باید بپذیرند که اقتصاد هم یک علمه مثل سایر علوم. حالا اگه می خواهیم با شرع هم تطبیقش بدیم باید بعضی از مسائل مثل انفاق و خمس و زکات درش بگنجونیم. همین! یعنی براحتی خوردن یک لیوان آب، فاتحه ی مبانی اسلامی اقتصاد رو خوند!

وقتی این صحبت رو از ایشون شنیدم  خشکم زد!! فکرش رو بکنید! کسی با هزار امید و آرزو به نیت تحصیل اقتصاد اسلامی تغییر گرایش بده و خودشو به اون رشته برسونه و اون وقت با چنین نظری مواجه بشه! اون هم از زبون چه کسی؟ از زبون شخصی که تو بین اساتیدت در اون زمینه، بیشترین امیدت رو به او بسته باشی! ناخودآگاه یاد این شعر کتاب فارسی مدرسه مون افتادم:

" به مار ماهی مانی نه این تمام نه آن     منافقی چه کنی یا مار باش یا ماهی"

باورتون میشه!؟؟

وقتی تمام شناخت یک استاد فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق، از منابع اسلامی کتاب مکاسبه و دیدگاهش در رابطه با اقتصاد اسلامی تا به این حد سطحی و نازل؛ دیگه از بقیه اساتید چه انتظاری میشه داشت!!؟

واقعاً باید فکری به حال این علوم انسانی غرب بنیان کرد!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پی نوشت:

1-بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۶/۱۰
سبحان صداقتی

نظرات  (۳)

خوشبختانه دولت نهم که تمامی مشکلات را در تمامی زمینه ها و در همه ی ابعاد حل نمودند.(بویژه به هدایت کشاندن همگی سران اصلاح طلب) انشا’ الله این آخرین مشکل باقی مانده با همت و درایت بی نظیر رییس و کابینه دولت دهم حل خواهد شد زیاد غصه نخور!!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
رهبر معظم نیز دل به حل مشکلات نظام به دست پر توان دولت دهم خوش کرده اند شما هم اینچنین باشید.

__________________
اینگونه کارهای فکری و بنیادی بیشتر به عهده نخبگان دانشگاهی و حوزویست تا دولتها اما دولتها هم در شکل گیری گرایشات فکری نخبگان بی تاثیر نیستند.
با این اوصاف خب معلومه که از دولتهای بی اعتماد به نفسی که برنامه توسعه شون کپی برداری از الگوهای پیشنهادی بانک جهانی بود و هنرشون ایجاد طبقه غرب باور و سکولار در بدنه دولت، نمیشد چنین حرکتهای ارزشی و آرمانی رو انتظار داشت:

" حالا اگر اعتماد به نفس نباشد، میگوئیم آقا مگر ما میتوانیم؟ این همه دیگران تجربه کردند، ما حالا چه بالاتر از آنها میخواهیم بیاوریم؟ این، نبود اعتماد به نفس است؛ که الان هم متأسفانه بعضى‏ها میگویند! بعضى از تحصیلکرده‏هاى ما همین را میگویند. ما گفتیم الگوى توسعه‏ى بومى تهیه کنیم، میگویند آقا کدام الگوى توسعه‏ى بومى؛ مگر میشود؟!"

"گرایش‏هاى سکولاریستى - که متأسفانه باز داشت در بدنه‏ى مجموعه‏ى مدیران کشور نفوذ مى‏کرد - جلویش گرفته شد. نظام انقلابى، بر مبناى دین و بر مبناى اسلام و بر مبناى قرآن شکل گرفته و به همین دلیل از حمایت میلیونى این ملت برخوردار شده و جانهایشان را کف دستشان گرفته‏اند و جوانهایشان را به میدانهاى خطر فرستاده‏اند؛ آن وقت مسئولان یک چنین نظامى دم از مفاهیم سکولاریستى بزنند؟! «یکى بر سر شاخ و بن میبرید»؛ یعنى خودشان بنشینند و بنا کنند بنِ این‏مبنا و قاعده را کلنگ زدن! خیلى چیز خطرناکى بود."


"روند غرب‏باورى و غرب‏زدگى را که متأسفانه داشت در بدنه‏ى مجموعه‏هاى دولتى نفوذ میکرد، متوقف کردید؛ این چیز مهمى است. حالا یک عده‏اى در جامعه، ممکن است به هر دلیلى شیفته‏ى یک تمدنى یا یک کشورى باشند؛ اما این وقتى به بدنه‏ى مدیران انقلاب و مجموعه‏هاى انقلاب نفوذ میکند، چیز خیلى خطرناکى مى‏شود. این دیده میشد؛ خب، جلویش گرفته شد."
قالب قبلی ما رو که بلند کردی

یه وقت نیای قالب جدید ما رو هم بلند کنی
خب این سیر صعودی پذیرش دانشجو یکی دیگه از دستاوردهای دولت خدمتگزار آقای احمدی نژاده که خیلی هم بهش افتخار میکنن!
صرف هزینه های میلیاردی برای تولید مدرک اون هم مدرک های بی کیفیت واقعا جای تقدیر و تشکر داره!
انشاءالله اثراتش رو در سالهای آینده بیشتر خواهیم دید!
راستی میدونید که در کنکور امسال کل ظرفیت پذیرش دانشگاه ها از تعداد افراد شرکت کننده در کنکور بیشتر بود؟!!!

___________________________

بحث خیلی فراتر از این حرفهاست. به قول ما اقتصادیها برای رسیدن به تعادل باید عرضه با تقاضا برابر بشه حالا یا با کاهش تقاضا یا با افزایش عرضه! به نظر می رسه کاهش تقاضا برای ادامه تحصیل نیاز به یک کار عظیم و زمانبر داره اما آنچه در دسترس تره افزایش عرضه است.
سخن اینجاست که علوم انسانی با این وضعیت فعلی محمل مناسبی جهت افزایش عرضه نیست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
next