کاشف

یادداشت

زنان در رأس حکومت مهدوی، آری یا خیر؟

يكشنبه, ۱ شهریور ۱۳۸۸، ۰۱:۴۴ ق.ظ

معرفی 3 وزیز زن در میان وزرای پیشنهادی دولت دهم توسط رئیس جمهور؛ مثل همیشه بازتابها و نظرات مختلف و بعضاً متضادی رو در پی داشت. اما بعد از اینکه آقای احمدی نژاد در برنامه پنج شنبه شب شبکه یک دلایل خودش رو برای معرفی اولین وزرای خانم به مجلس مطرح کرد نوع قضاوتها و ابراز نظرات چرخش ویژه ای پیدا کرد. ایشون در بخشی از دلایل خودش اشاره به این مطلب داشت که:

"۵۰ نفر از ۳۱۳ یار امام زمان(عج) زن هستند تازه با این وجود بعضی از زنان معترض هستند که چرا ۵۰تا؟"

بیان این مطلب کافی بود تا منتقدان احمدی نژاد که از هر بهانه ای برای زیر سئوال بردن این دولت استفاده می کنند با تیترها و تحلیلهای جنجالی تیر دیگری به سمتش شلیک کنند. حتی در این راه از بیان مطالب انتقادی آیت الله علم الهدی هم چشم نپوشیدند. و این در حالیست که بعد از انتخابات، خطبه های محکم و مستدل امام جمعه مشهد در حمایت از نتایج انتخابات و اعتراض به رویه جناب موسوی و کروبی، در این رسانه های باصطلاح آزاد هیچ گونه بازتابی نیافته بود. آیت الله علم الهدی در بخشی از بیاناتشون فرموده بودند:

" اگر رئیس جمهور مسئله‌ای را به‌عنوان مستند شرعی قرار می‌دهد باید با بزرگان دینی مشورت کند و اینکه می‌گوید 50 نفر از یاران امام زمان زنان هستند درست نیست.                                                             
عضو خبرگان رهبری با اشاره به بحارالانوار گفت: در این کتاب شریف روایات متعدد درباره یاران امام عصر است و به‌جز یک روایت در همه یاران امام رجل آمده‌اند.  "

وقتی این مطلب رو خوندم خیلی تعجب کردم. چون این روایت رو بارها و بارها شنیده و در کتابهای مختلفی که در باب یاران امام زمان مطالعه کرده بودم، خونده بودم. برای همین امشب به جستجوی "صحت و سقم " و " ضعف و قوت " این روایت پرداختم. در لابلای جستجوهام به مطلب خوب  و مستدلی در سایت حوزه برخوردم که خیلی منطقی و مستدل به وجوه مختلف این روایت پرداخته بود:

" در روایت دیگری از امام محمد باقر است که فرمودند: «به خدا سوگند سیصد و اندی نفر می‏آیند که پنجاه تن ایشان زنانند که بدون هیچ قرار قبلی در مکه گرد آیند و این است معنای آیه شریفه «اینما تکونوا یات بکم الله جمیعا ...» . (1)"

سپس در ادامه به بیان شبهه ای می پردازند که بی شباهت با بیانات آیت الله علم الهدی نیست:

" در اینجا شبهه‏ای که ممکن است ایجاد شود این می‏باشد که در بین روایاتی که درباره یاران حضرت ولی عصر، وارد شده و آنان را با نام معرفی کرده‏اند، از زنان، اسمی برده نشده است و تنها حدیثی که درباره آن‏ها آمده روایت امام محمد باقر است که فرمودند: «سیصد و اندی مردمی می‏آیند که پنجاه تن از ایشان زنانند» . (2) بنابراین این روایات با حدیث‏بالا منافات دارند . مگر این که، این را نیز قبول نماییم که زنانی که جزو یاران حضرت هستند به غیر از اصحاب خاص ایشانند که در بیعت اول با آن حضرت همراهند .  "

و اما سایت حوزه در ادامه در پاسخ به این شبهه  اینطور می نویسد:

" جواب: در ابتدا باید خاطرنشان ساخت که، روایتی که از امام محمد باقر ( علیه‏السلام) نقل گردیده، روایت معتبری است و هیچ عالم و دانشمند و محدثی آن را رد ننموده و در سند آن اشکال نکرده است‏بلکه در اکثر کتب حدیثی وقتی درباره امام زمان ( علیه‏السلام) و یارانش بحث گردیده، این روایت نیز آمده است . دوم این‏که این روایت، تنها روایتی نیست که در این مورد وجود دارد بلکه احادیث دیگری که مفضل بن عمر از امام صادق ( علیه‏السلام) نقل کرده و یا حدیثی که ام‏سلمه از رسول خدا (صلی‏الله علیه‏و آله) روایت نموده و سایر احادیث که در ابتدای بحث‏بیان گردیده; همه نشان دهنده این مطلب است که مساله وجود زنانی پاک و کمال یافته در صف یاران ولی عصر (عج) از امور مسلم و قطعی است . مطلب دیگر آن‏که اگر در روایاتی، اسامی مردان یاور امام ( علیه‏السلام) ذکر گردیده در یک روایت از امام صادق ( علیه‏السلام) نیز نام تعدادی زن برده شده است که جزء یاران امام مهدی ( علیه‏السلام) می‏باشند . (3)  "

و در انتها نتیجه می گیرد که:

"لذا حضور زنان در کادر اول انقلاب مهدی امر بعید و یا غیر ممکن نیست، بلکه باتوجه به روایات ممکن و حتی مسلم است . "

اگه دوستان مایلند این مقاله را به طور کامل مطالعه کنند میتونند از آدرس زیر استفاده کنند:

نقش زن در حکومت مهدوی

اما اینکه آیا اصلاً چنین استدلالاتی از رئیس جمهور پذیرفتنی است یا نه، موضوعیست که ان شاء الله در مطالب بعدی به آن خواهم پرداخت.

 _____________________________________  

پی نوشت:

1) بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 52، ص 223 .

2) بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 52، ص 223 .

3) اثبات الهداة، شیخ حر عاملی، ج‏3، ص 575 . 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۶/۰۱
سبحان صداقتی

نظرات  (۳)

خیلی وقت است که استدلالات و بیانات رییس جمهور از ارزش توجه و گفتگو پیرامون آن افتاده ولی نکته ی قابل بررسی در این مقوله (البته با پذیرش حضور زنان در یاران اولیه ی امام علیه السلام) جایگاه و نقش زنان و وظایف انان در سپاه اولیه امام زمان ارواحنا فداه است. یعنی آیا مسوولیتهایی در حد وزارت(یا به تعبیری فرماندهی سپاه حضرت) به زنان حاضر در سپاه واگذار می گردد؟؟!!
________________________

قسمت اول نظرتون نظر شخصی شماست!
اما آنچه که از روایات استنباط میشه اینه که اون 313 نفری که در روایات به عنوان حلقه اول یاران حضرت معرفی شدند در راس حکومت حضرت حجت قرار دارند.
استنباط از روایات آن هم بدون ارایه ی سند و مدرکی از سوی شما، استنباط و برداشت شخصی شماست

____________________________

این هم سند از روایات:

بحار، ج52، ص 326.
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: «و کانی انظر الی القائم علی منبر الکوفه، و حوله اصحابه ثلاثمأه و ثلاث عشر رجلا عده اهل البدر، و هم اصحاب الالویه و هم حکام الله فی ارضه علی خلقه ...: «گویا امام قائم (عج) را بر بالای منبرکوفه می‌نگرم که یارانش (یعنی یاران مخصوصش) 313 نفر مرد به تعداد جنگجویان مسلمان جنگ بدر، اطرافش را گرفته‌اند، با این یاران پرچمداران وحاکمان بر مردم در زمین، از جانب خدا هستند».

بحار،ج52، ص 233 ـ اعیان الشّیعه، ط جدید،ج2،ص 84.
امام باقر ـ علیه السّلام ـ فرمود: «...و یجییءُ و الله ثلاث مأه و بضعه عشر رجلاً فیهم خمسون امرئه یجتمعون بمکه علی غیر میعاد قزعاً کقزع الخریف: «سوگند به خدا سیصدو اندی نفر مرد می‌آیند، در میانشان پنجاه نفر زن هستند، در مکّه اجتماع می‌کنند، بی‌آنکه قبلاً وعده داده باشند، آمدنشان همانند ابرهای پائیزی است.»

سروش عزیز !
کجای روایت 50 تن از زنان یاور امام را فرماندهان سپاه معرفی کرده منظورم از سند و مدرک درخصوص این موضوع بود نحتا از روایت اول نیز این موضوع استنباط نمی شود!!!

__________________________________

کسی ادعا نکرده و نکرده بود که همگی 313 نفر فرمانده جنگ هستند!!! بلکه بنا به روایت اول امام صادق می فرمایند: این 313 نفر " هم حکام الله فی ارضه علی خلقه- حاکمان بر مردم در زمین، از جانب خدا هستند" و در روایت دوم امام باقر علیه السلام می فرمایند در میان این سیصد و اندی، 50 نفر زن هستند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
next