معرفی 3 وزیز زن در میان وزرای پیشنهادی دولت دهم توسط رئیس جمهور؛ مثل همیشه بازتابها و نظرات مختلف و بعضاً متضادی رو در پی داشت. اما بعد از اینکه آقای احمدی نژاد در برنامه پنج شنبه شب شبکه یک دلایل خودش رو برای معرفی اولین وزرای خانم به مجلس مطرح کرد نوع قضاوتها و ابراز نظرات چرخش ویژه ای پیدا کرد. ایشون در بخشی از دلایل خودش اشاره به این مطلب داشت که:
"۵۰ نفر از ۳۱۳ یار امام زمان(عج) زن هستند تازه با این وجود بعضی از زنان معترض هستند که چرا ۵۰تا؟"
بیان این مطلب کافی بود تا منتقدان احمدی نژاد که از هر بهانه ای برای زیر سئوال بردن این دولت استفاده می کنند با تیترها و تحلیلهای جنجالی تیر دیگری به سمتش شلیک کنند. حتی در این راه از بیان مطالب انتقادی آیت الله علم الهدی هم چشم نپوشیدند. و این در حالیست که بعد از انتخابات، خطبه های محکم و مستدل امام جمعه مشهد در حمایت از نتایج انتخابات و اعتراض به رویه جناب موسوی و کروبی، در این رسانه های باصطلاح آزاد هیچ گونه بازتابی نیافته بود. آیت الله علم الهدی در بخشی از بیاناتشون فرموده بودند:
" اگر رئیس جمهور مسئلهای را بهعنوان مستند شرعی قرار میدهد باید با بزرگان دینی مشورت کند و اینکه میگوید 50 نفر از یاران امام زمان زنان هستند درست نیست.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به بحارالانوار گفت: در این کتاب شریف روایات متعدد درباره یاران امام عصر است و بهجز یک روایت در همه یاران امام رجل آمدهاند. "
وقتی این مطلب رو خوندم خیلی تعجب کردم. چون این روایت رو بارها و بارها شنیده و در کتابهای مختلفی که در باب یاران امام زمان مطالعه کرده بودم، خونده بودم. برای همین امشب به جستجوی "صحت و سقم " و " ضعف و قوت " این روایت پرداختم. در لابلای جستجوهام به مطلب خوب و مستدلی در سایت حوزه برخوردم که خیلی منطقی و مستدل به وجوه مختلف این روایت پرداخته بود:
" در روایت دیگری از امام محمد باقر است که فرمودند: «به خدا سوگند سیصد و اندی نفر میآیند که پنجاه تن ایشان زنانند که بدون هیچ قرار قبلی در مکه گرد آیند و این است معنای آیه شریفه «اینما تکونوا یات بکم الله جمیعا ...» . (1)"
سپس در ادامه به بیان شبهه ای می پردازند که بی شباهت با بیانات آیت الله علم الهدی نیست:
" در اینجا شبههای که ممکن است ایجاد شود این میباشد که در بین روایاتی که درباره یاران حضرت ولی عصر، وارد شده و آنان را با نام معرفی کردهاند، از زنان، اسمی برده نشده است و تنها حدیثی که درباره آنها آمده روایت امام محمد باقر است که فرمودند: «سیصد و اندی مردمی میآیند که پنجاه تن از ایشان زنانند» . (2) بنابراین این روایات با حدیثبالا منافات دارند . مگر این که، این را نیز قبول نماییم که زنانی که جزو یاران حضرت هستند به غیر از اصحاب خاص ایشانند که در بیعت اول با آن حضرت همراهند . "
و اما سایت حوزه در ادامه در پاسخ به این شبهه اینطور می نویسد:
" جواب: در ابتدا باید خاطرنشان ساخت که، روایتی که از امام محمد باقر ( علیهالسلام) نقل گردیده، روایت معتبری است و هیچ عالم و دانشمند و محدثی آن را رد ننموده و در سند آن اشکال نکرده استبلکه در اکثر کتب حدیثی وقتی درباره امام زمان ( علیهالسلام) و یارانش بحث گردیده، این روایت نیز آمده است . دوم اینکه این روایت، تنها روایتی نیست که در این مورد وجود دارد بلکه احادیث دیگری که مفضل بن عمر از امام صادق ( علیهالسلام) نقل کرده و یا حدیثی که امسلمه از رسول خدا (صلیالله علیهو آله) روایت نموده و سایر احادیث که در ابتدای بحثبیان گردیده; همه نشان دهنده این مطلب است که مساله وجود زنانی پاک و کمال یافته در صف یاران ولی عصر (عج) از امور مسلم و قطعی است . مطلب دیگر آنکه اگر در روایاتی، اسامی مردان یاور امام ( علیهالسلام) ذکر گردیده در یک روایت از امام صادق ( علیهالسلام) نیز نام تعدادی زن برده شده است که جزء یاران امام مهدی ( علیهالسلام) میباشند . (3) "
و در انتها نتیجه می گیرد که:
"لذا حضور زنان در کادر اول انقلاب مهدی امر بعید و یا غیر ممکن نیست، بلکه باتوجه به روایات ممکن و حتی مسلم است . "
اگه دوستان مایلند این مقاله را به طور کامل مطالعه کنند میتونند از آدرس زیر استفاده کنند:
نقش زن در حکومت مهدوی
اما اینکه آیا اصلاً چنین استدلالاتی از رئیس جمهور پذیرفتنی است یا نه، موضوعیست که ان شاء الله در مطالب بعدی به آن خواهم پرداخت.
_____________________________________
پی نوشت:
1) بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 52، ص 223 .
2) بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 52، ص 223 .
3) اثبات الهداة، شیخ حر عاملی، ج3، ص 575 .